Gisteren wandelden we door de Gamma om een klusje op te knappen waar we het hele jaar niet aan toegekomen waren: een lampje voor de wc kopen. U kent ze wel, zo’n lampje met van die draden erin die je kunt zien, heel modern, je ziet ze overal. Die wilden wij nu ook. Het hele jaar al. Op de afdeling lampen werden we geholpen door een jongeman die ons de verschillen uitlegde en ook bereid was enkele exemplaren te demonstreren zodat je goed kon zien welk en hoeveel licht eruit kwam. De beschrijvingen zeiden ons niet zoveel: 40 watt = 4 watt = 280 lumen. Bovendien heb je ze met gewoon en met iets donkerder glas. Dat moet je zien. Bij de toonbank haalde hij beide lampen uit de verpakking en liet ons de verschillen zien. Dat hielp, we waren eruit.
Volgende onderwerp, de accuboormachine. Wat het probleem was, vroeg hij. Deze laadde niet meer op. Kon aan de boor liggen, de oplader, de accu. Hij haalde er een collega bij die erin gespecialiseerd was. Ik deponeerde het hele zwikje op de toonbank: boor, accu’s, oplader. Hij ging op zoek naar hun eigen oplader. Dat duurde even en ondertussen had ik gezien dat ze een accuboor in de aanbieding hadden. Iets voor plan B.
Hij kwam terug met de oplader en stopte onze accu in zijn lader. Tja, en nu? Wachten? Ondertussen praatte hij wat over het uitlenen van de oplader en dat een nieuwe accu bijna net zo duur is als een nieuwe boor en hoe vreemd dat eigenlijk was. Geen woord over hun aanbieding, hij was helemaal geconcentreerd op het lokaliseren van het probleem. Na enige tijd ging hij op internet zoeken naar de prijs van nieuwe accu’s en die wedijverde inderdaad met de prijs voor een nieuwe boor, zeker als die in de aanbieding was. Langzamerhand werden de contouren van een oplossing zichtbaar en gingen wij voor plan B. De uitslag van het onderzoek deed er niet meer toe. Hij bleek niet eens op de hoogte te zijn van hun aanbieding en was verrast. Wij waren verkocht en liepen naar buiten met een nieuwe accuboormachine en een lampje. Tijd voor koffie.
Hier zijn geen verkooptechnieken aan te pas gekomen, dit is kwaliteit leveren. En dat verkoopt zichzelf. Goede vooruitzichten voor het nieuwe jaar! Dat zeg ik.
Dit is mijn 20e blog. Over een maand verschijnt de 21e. Omdat het kan. Ook aanmelden kan. Schrijf je in op de E-mail nieuwsbrief. Zie https://janfossen.nl/